8 Kasım 2008 Cumartesi

Mustafa, Turkcell ve Pazarlama

Bugünkü yazımda Mustafa Filmini kısaca analiz ettikten sonra Turkcelli ve bu filmin etki tepki pazarlamasıyla nasıl para bastığını anlatmaya çalışacağım.


Mustafa...


Mustafa filmine gittiğimde kimileri gibi, ne filmin sonunda bayraklarla,dağbaşını duman almış marşlarıyla çıkmayı ne de filme gidenler tarafından eleştirilip etkisi altında kalıp ön yargılarla donatılmıştım.Sadece bir filmdi benim için.Bence herkesin bu filme bu şekilde bakması gerekiyor.Film..Belgesel tadında belki kimi zaman subjektif kimi zaman objektif ama film...



Mustafa'yı resmi dilin dışında çok fazla ayrıntıyla anlattığına da şahit olmadım filmin.Bir insan'ın hayatına annesini saymazsak 3 kadın girmesi o kadar normalken, bugün Türkiye'de bazı/birçok insanın hayatına 3 haftada 3 kadının giridiğini düşünürsek 56 yıllık bir hayat için niye bu kadar büyütmekteler anlamış değilim.



Korkaklığı,bencilliği, unutulma korkusu, içki içmesi, kinciliği, subjektif veya objektif aslında hiç umrumda değil.Her insanda azcık da olsa olan davranışlar ama en çok beni üzen yalnızlığıydı Mustafa'nın...Giderek yapayalnız kalması ve yalnız ölmesi...

Turkcell Mismanagement

Turkcell sponsor olma isteğinden vazgeçmesini iyi yönetemedi.Altında binlerce çalışanı olan, sadece ajanslarla koordineyi sağlayacak departmanı bile bulunan koskoca Turkcell, Mustafa filmine ve Can Dündar'a yenik düştü.

Bu kriz dönemini çok az yaralarla kurtarmasını beklediğimiz Turkcell "Bizim her görüşten müşterimiz var" demesi bu kötü reklamı yönetemesinin en büyük göstergesiydi.Yapması gereken çok basitti.Sadece "Öngörümüz dışında gelişen Ekonomik Kriz nedeniyle maalesef sponsor olamadık" belki Can Dündar'ın samimiyetine güvenip bu tür açıklama yapmayı tercih etti ve bu bize şunu öğretti;büyük, profosyonel, kurumsallaşmış şirketler bile hata yapabilir.

Turkcell film daha yayınlanmadan halk karşısında infaz edildi.Turkcell bu infazı önleyebilirdi bunu da başaramadı.Yayılan dedikodular, karalama veya gerçek ne olursa olsun bu olumsuz tavrı sessiz kalarak çeviremedi.Turkcell, "Doğan Gurubu bizim açıklamalarımızı yayınlamadı" gibi bir mazerete de sığınması çok elem verici.Çünkü Turkcell 40 milyonun üzerinde abonesi olan bir telekom şirketi, sadece abonelerine sms atması bile bu olumsuz yargıyı ortadan kaldırabilcek haldeyken, büyük şirket olmanın gereğini yapamadı.

Pazarlama

Can Dündar'ın eserine ve aydınlığını diyecek kesinlik bişey yok fakat çok iyi bir pazarlamacı olduğu kanısındayım.Kendisi konuşmayarak, Vatan Gazetesinde bir gazeteciyi konuşturarak filmi gündemin başına yerleştirdi.Biz farkına vardan haber reklamları gazete ve internet sayfalarında, ekranlarda, tartışma programlarında günlerce yer buldu ve bilinç altımıza Mustafa merakını kazıdı.

Turkcell belki sponsor olmadı, gerekli parayı vermedi ama Mustafaya belgesel anlamında gişe rekorları kırdırttı.350 bin euroyu vermeyen Turkcell, Can Dündar'a milyon dolar kazandırttı.


Özet; Mustafa filmi kalabalıklar içerisinde bir Liderin yalnızlığı belgeseliydi benim için,Turkcell çuvalladı, Can Dündar bu çuvalı parayla doldurdu...