4 Ocak 2010 Pazartesi

Gelişmeyi Yanlış Anlamak ve Çağdaş Marketler Zinciri(!)

Bu yazımda yaşadığım, sürekli gözüme batan resmin bir köşesini ve resmin genelini büyüğünü görmeye çalışacağım.

Türk girişimcilerin gelişmekten anladığı nedir sizce?Daha çok şube, daha çok köşebaşı tutma, ve en son olarak daha çok müşteriye hizmet verme ve sonuç olarak daha çok para kazanmak.İşte tam bu nokta da Türk teşebbüslerinin, yatırımcıların ve girişimcilerin hataya düştüğünü altını ve üstünü çizerek yazma gereği duyuyorum.Bir örnek verip üzerindne gitmek istiyorum;

İyi bir kola içicisi(!) olarak alışveriş yaptığım marketlerde kolanın buzdolabında ve soğuk olmasını isteyen bir tüketiciyim.Ve mümkün olduğunca bir çok alışverişimi büyük marketlerden yaptığım gibi kolayı da bu marketlerden alak isterim.Büyük marketlerden alma isteğimi de çok fazla çeşidin olması ve evimin yolunun üzerinde olmasıyla açıklayabilirim.Bu ayrı konu.Çağdaş Marketler (!) zincirinin bir şubesinden yıllardır alışveriş yapmama rağmen kasiyerinden tutun kasabına yada manavına ve müdürüne kadar bırakın profoyonelleği sanki pazarda tegah yönetir gibi yönetmelerini acıyarak ve üzülerek izliyorum.Defalrca müşteri hizmetleriyle görüşme çabasına girsem de başaramamanın verdiği hırsla artık tak etti diyebilirim.

Daha büyük poşet istediğinde "bu var bu bitsin sonra depodan getircez" diyen kasiyerine, karpuz kırmızı çıkmazsa geri alırım deyip 13 kilo karpuzu kesip kelek çıktığındaki "artık geri alınmaz" diyen manavına her defasın soğuk kola almak için uzandığım buzdolabındaki boş reyonu görüp bilgi veridiğimde "hemen doldurucaz" diyen ve çalışanları suçlama basitliğinden kurtulamayan müdürüne, yılbaşının 5 gün geçmesine rağmen hala "mutlu yıllar" ibaresini anasayfadan kaldırmayan site tasarımcısına , telefonla şikayet etmek istediğimde ses tonlaması ve uslubundan depo şefi olduğunu kolayca anlayabileceğim müşteri hizmetlerine kadar büyük bir zincir(!) oluşturmuşlar.

Şimdi kısa bir muhasebe yapalım; 49 şubeli bir zincir,Ankaranın heryerinde ve eskişehirde hizmet vermekte ortalama 1000 e yakın eleman 200 e yakın tedarikçi günlük ortalama 400 bin lira cirolu bir şirketten bahsediyoruz.Sizce çağdaş market hizmet sektöründe sade bu rakamlarla gelişmiş ve büyük bir şirket mi?

Büyümeyi yanlış algılama hastalığını her adım attığınız yerde görmeniz mümkün.Elbetteki böyle bir şirketin standartları yaklaması zor ama zoru başarmadığınızda büyük ve gelişmiş sayılmazsınız!

Sektörde ilk adımı attığımızda elbetteki biz de böyle bir hastalığa kapılmıştık bir çok girişimcinin yaşadığı gibi ama sonrasında sadece bir nefes alıp düşündük; büyümeyi ve gelişmeyi yanlış anlama hastalığını 2. yılın sonunda teşhis ve tadavi ettik.

İyi bir gelişme ve büyüme sağlamanın temeli sadece hedeflediğin nişlere ve pazarlara ve rakamlara ulaşmak değildir.İyi bir gelişme ve büyüme sağlamak standartları sağlamak, her giridğin pazarda aynı kalitede hizmet vermek, bu hizmetten yararlananın sayısı arttıkça bu hizmetin niteliğini düşürmemektir.


İşin Özeti
Yaptığın yada yapacağın her işte rakamlarla veya pazar pazar payıyla küçük de olsan bir işte en iyi ol.Standartlarını sağla ve en iyi olmakla beraber gelen büyümede standartlarından taviz verme.

4 yorum:

Adsız dedi ki...

çağdaş müsterisiydim ama kısa süre önce çağdaş personeli oldum işe bide bu açıdan bakalım mağaza müdürleri kendilerini yeni bir kara parçası keşfetmiş bir insan olarak görüyor normal koşullarda 1 saat olan öğle arasını yarım saat yapmaktan hiç çekinmeyip bunun dışında sabah 5 dk geç kaldığında etmedikleri söz kalmıyor ama çıkış saatini yarım saat geçiktirmekten hiç çekinmiyorlar , büyük patronlar gelceği zaman önden haber alıp telaşla orayı burayı düzelttirmeye çalışmalar ve bunun gibi tonlarca luzumsuz iş daha

Adsız dedi ki...

arkadaşar yazınız üsünden epey süre geçmiş fakat bu konuda benimde bazı görüşlerim ve az çok bilgim var.
İlk olarak büyük patronların geleceği önceden belli olmuyor yani genelde kafalarına estiğindede geliyorlar bende mağzalardan birinde eskiden çalışıyordum ordan biliyorum.Şikayetiniz hakkındaysa evet müdürlerde suç bu tür şikayetlerde çok büyük.İnsanlar işlerini en iyi şekilde yapmaya çalışıyorlar ama bu tür müdürler veya bilgisiz çalışanlar yüzünden bir çuval incir berbat oluyor. Ben size orayı savunmaya falan çalışmıyorum tabiki görüşlerinizi paylaşmanız çok yararlı bir şey onlar için ama gelişmeyi yanlış anlamak bi bir tabir kullanılması bence birazcık yanlış olmuş gibi.Sonuçta böyle niyetli insanlar heryerde var.Bahsettiğim çalışanların, müdürlerin davranışları kabul edilemez ama lütfen peşini bırakmayın şikayetleriniz.Telefonla dikkate alınmazsa genel merkeze bile gidin bütün düşünceleriniz söyleyin.Ben patronlarıda az çok tanıyorum onlar işlerini kötü, inanları kazıklamak çabasında olan insanlar değiller emin olun.Çalışanın sorumsuzluğu yüzünden ümidinizide kesmeyin.Tabiki negativ taraflarıda var ama pozitivleride görebiliriz. :) Böyle bir konuda zaman harcayıpta yazı yazmanız düşünceleriniz anlatmanız çok güzel bir şey :)

Unknown dedi ki...

yaklaşık olarak 3 ay önce Dacia Dokker Marka aracım ile Çağdaş Marketler Akdere Şubesine alış veriş yapmak üzere gittim,aracımı market otoparkına geri manevra yaparak park etmek istediğim esnada market sınırlarını belirleyen duvarın hemen altında 30-40 cm yüksekliğinde 50-60 cm eninde bir çıkıntının dışarı doğru çıkması ve kör noktada kalması geri manevra sonucunda aracımda tampon altında aksesuar olarak kullanılmış çıta kırılmıştır aracım sıfır olmasına rağmen nazar boncuğu olsun dedim ve marketin müdürüne durumu anlatarak başkalarının zarar görmesini önlemek adına bu duvar kısmına bir stoper konulmasını istedim mağaza müdürü tamam diyerek beni başından savdı aradan zaman geçti mağaza müdürü kem küm ederek genel müdürlükte ilgili kişiye bir türlü iletişim sağlayamadığını söyledi genel müdürlükte sorumlu kişinin adının mehmet olduğunu istersem benim arayabileceğimi söyledi genel müdürlüğü arayarak ilgili kişiye ulaştım adamın beni bir dövmediği kaldı yok ben müşteriliğimi kullanıyormuşum felan filan neyse bir başkasının zarar görmemesi için bir stoper yapın dedik hepsi bu tamam en kısa zaman da değişimi göreceğimi söylediler o gün bu gündür yok sonrasında çalışanlar tarafından dalga geçildiğini düşünerek şirketin ortakları ikle görüşmek üzere gittim sekreterler hiç birinin yerinde olmadığını söylediler,cumhur beye yönlendirdiler fotoğrafları kendisine verdim 1- 1.5 aydır haber bekliyoruz kendilerinden ne olduğunu öğrenmek için tekrar aradığımda mehmet bey çıktı telefona allahım konuşmaları o kadar dik ve kavga edercesineydi ki vallahi ben suçlandım sanki haklı olan kendisiydi işte kendizi temsil yetkisi verdiğiniz insanları iyi analiz edip yetki vermek gerekiyor çağdaş marketten alış veriş yapmazsam sebebi sırf bu mehmet beydir

MÜDÜR dedi ki...

Ben çağdaş markette yönetici olarak çalışıyorum,şu ana kadar okuduğum tüm şikayet yorumlarında tek bir şey gözüme çarptı oda personellerin düzeysiz davranışları! böyle bir sosyal ortamda işe alınan personellerin eğitim düzeyi tabiki düşük oluyor çünkü kalifiye eleman her zaman daha iyi şartlar ve maddi imkan sunan kurumlara gidiyorlar ama çağdaş gibi yerel hizmet veren şirketler haliyle yerel personel alımı yapmak durumunda kalıyor ve buda eğitimsiz ama işe ihtiyacı olan ve mutlaka istihdam edilmesi gereken! insanlara iş kapısı oluyor (ki olması gerekiyor) ve akabinde ortaya bu gibi sorunlar çıkıyor! burada yapılması gereken, personel eğitimidir! ancak personele verilen eğitimlerin ne kadar etkili olacağı da bir muamma.
ben burada başka bir şeye parantez açmak istiyorum,daha düne kadar çağdaş'ın müşterisi iken şimdi yöneticisiyim ve daha düne kadar kasada sıra bekleyipte sıra gelmediği zaman kendi kendime söylenen bir müşteri iken şimdi o müşteri profili ile ben muhattap oluyorum! ve aslında müşteri iken ne kadar yanlış düşündüğümün farkına vardım! bence müşteriler 'müşteri her zaman haklıdır' deyimini yanlış anlıyormuş ve/veya anlıyor! markete girdikten sonra 1 tl'ye veya 100 tl'ye alacağı ürünle birlikte personeli de satın aldığını zanneden insanlar gördüm ve görüyorum! ve ozaman anladımki insanlar olarak hepimizin eğitimden geçmesi gerekiyormuş (adab-ı muhaşeret) eğitimi!.... gerçekten aramızda akıl sağlığı bozuk olan insanların çok olduğuna inandım ve hala her gün o insanlarla muhattap oluyorum,bizi incitmek adına ve yerin dibine sokmak adına (kasiyerlerin yüzüne demir bozuk para fılatmak,orta reyon elemanının yüzüne tükürmek,bu mağazayıda sizi de satın alırım demek, patronumuzu arayıp herkesin içinde bizi şikayet etmek (patronlarımızın arkadaşları oldukları için) ,ana avrat küfür etmek,personelllere insanların içinde alt sınıf insanı olduğunu bağırarak söylemek ve en önemlisi bayan personellere taciz derecesine varan hareketlerde bulunmak) gibi davranışlarda bulunuyorlar ama sonuç! 'müşteri her zaman haklıdır' !!!! lütfen ama lütfen empati denen olayı iyi anlayıp iyi kavrayalım ve ondan sonra iş yerlerindeki şikayetleri dile getirelim, çalışan onca insanlar içinde tabiki ukala,terbiyesiz,anlayışsız insanlar çıkacak, hangimizin yakınında,ailesinde bu veya bunun benzeri insanlar yokki!!! sadece biraz EMPATİ VE SABIR......