4 Eylül 2009 Cuma

Gsm Operatörleri

Bu yazımda Türkiye'deki 3 gsm operatörünü, pazarlama faaliyetlerini ve müşteri hizmetleri organizasyonunu kısaca anlatmak istiyorum.En büyükten en küçüğe gidicem.

TURKCELL

Turkcell'i dününden bugününe anlatmak bile onlarca günü alacakken kısaca geçmem haksızlık olsa'da diğer operatörlerde olduğu gibi güncell faailiyetlerine bakmakla yetineceğim.

Turkcell Türkiyenin ilk ve n büyük gsm operatörü...Bu tekeli iyi değerlendiren Turkcell bugün 40 milyona yakın abonesiyle ve inanılmaz iyi crm çalışmalarıyla en büyük gözdem diyebilirim.Mustafa yazısında nasıl çuvalladığını anlatsam bile, en pahalı operatör olsa bile, pazarlamadaki faaliyetleri, pr çalışmalarıyla, sosyal kurumsal faaliyetleriyle diğer rakiplerini elbetteki geri bırakıyor.Büyüklüğü onu şımartmadan, müşteri hizmetlerindeki aşmış görüntüsüyle, bir kaç gömlek diğerlerine fazla.

Gelin görün ki Turkcell, ya bu reklam da Turkcelle yakışıyor mu da dedirtiyor.Hayal kırıklığı yaratıyor.Özellikle 3 g reklamlarından bahsetmek istiyorum.3g reklamlarında uluslar arası bir ajansla çalışan Turkcell, ajansın kurbanı olmuş durumda.Yeni bir teknoloji için nerdeyse çığır açacak kadar yenilik için, daha önce hiç uluslar arası ajans deneyimi olmayan Turkcell, büyük risk alarak reklam faaliyetlerini bu ajansla sürdürmüştür.Pazarlamacıları "Bizi heyacanlandıran bvir projeydi" açıklamlaarında bulunsa da her ne hikmetse bizler bu reklamlardan hiç heyecanlanmamış, bu reklamı görelim de biz 3g'yi turkcell'den alalım demedik. 3 tane farklı kategorilerde popüler ünlü, Merak ediyormusun? adında sallama bir jingle ve sonuçta toplama, ne anlattığı ne amaçladığı bilinmeyen bir reklam...Her izlediğimde acama google reklamı mı yapılıyor diye de içimden soruyorum soruyorum çünkü merak ve interneti 3 gyle bağdaştıran Turkcell fiyattan ve en önemlisi HIZ'dan hiç bahsetmemektedir.

Turkcell bir dur de şu HİDO reklamlarına!


VODAFONE

Vodafone, illalah ettiren reklamlarından, selim le tarifeden sonra, 3g reklamlarıyla gönlümde taht kurmuş durumda.Turkcell ve Avea'dan daha ekonomik 3g paketleriyle de öne çıkmakta.Her nekadar çok kullanışlı olmasa da Teknosayla yaptığı anlaşma da 3g pazarlamasında Vodafone'u liderliğe taşımıştır.

Vodafone, oynattığı isimlerle de ( Ali Sabancı , Tugay , Hakkı Devrim ) hani çok popüler kültürün ögesi olmayan ünlülerle bu işi başarmıştır.Ali Sabancı'nın öğrenme maliyeti dediği ve tüketiciye sağladığı avantajı, bizler çok hissetmesek de, reklamlarında samimiyetle Turkcell'in reklamlarındaki nofrost, buz gibi esen havadan çok uzak durumda.

Bu arada Turkcell ve Vodafone'un modemleri kullanmaktayım.Gerek internete bağlanmak için kullandıkları program olsun gerekse hız olsun vodafone önde.

AVEA

Bir şirket bu kadar kötü yönetilebilir.Müşteri hizmetleri bu kadar batırılabilir.Türk telekom gibi iletişim devi arkasındayken bu kadar yerlere düşürülebilen bir gsm operatörü daha görmedim.Sadece reklama oynayıp alt yapı ve fiyat olarak dibe vuran Avea, aslında 3.cü büyüklüğü(!) haketmiyor.Yani anlatmak istediğim 1000 tane daha pazara gsm operatörü girse avea nın gönlümde ve gözümde yeri son!

Şimdi düşünün müşterilerine, sınırsız tarife vaat edip daha sonrasında o karınca sözleşme maddelerinden birine müşterinin tamamen aleyhinde bir koşul yerleştirip daha sonra bu maddeye dayanarak kendi başına, dediğim dedik çaldığım düdük tadında, önce milyonlarca abonenin numaralarını kendi opratörüne taşıttıran, 10,000 dakika yalanıyla kullancılarını güzelce kandıran AVEA, sonrasında gördüğü ve forecast edemediği kullanım oranıyla, bu tariferi değiştirmeyle harakiri yapmıştır.

Bu harakiri sonucunda güvenilmez bir marka olduğunu göstermiş, bundan sonra ağzıyla kuş tutsa da artık büyük yara almış bir şirket Avea.Müşteri hizmetlerinine hiç bir zaman ulaşılamaması da cabası.

Ey AVEA finanscıları ve pazarlamacıları, 10000 dakikayı neye göre belirlediniz ve hesaplarınız neden allak bullak oldu?Bir soru daha bu kadar kötü yönetilen bir kampanyadan sonra imajınızı kurtarmanın bir yolu var mı?Fiyat rekabetinde önce dengeleri alt üst edip sonra kendinizin alt üst olmasına diyeceğiniz bişey yoksa ben size kısa bir tavsiyede bulunayım;

Avea'yın ben yönetseydim, baktım ki finanscılarım ve pazarlamacılarım çuvalladı sıfırdan ve yeniden yapılanmaya giderdim.Baktım ki 10,000 dakika beni inanılmaz zarara sokuyor bunu abonelerine bir smsle duyurup sonra müşteri hizmetleri'nin düğmesini kapatmazdım.Yapacağım şuydu; çok iyi tele marketingcilerle çalışır tüm abonelerimi tek tek arardım.SAMİMİ olarak durumu anlatırdım.Daha sonrasında mevcut tarifelerin dışında abonenin kullanımına göre yeni tarifeler yaratır, aboneye özel tekliflerle çıkardım karşısına.Ve ikna ederdim.Bu iknada %10'luk fireyi göze alarak yapardım.%10 yerine %100'ü göze almak yerine...




Özet: Büyük cirolar ve çok profosnel çalışmak hata yapılmayacağı anlamına gelmez.Önemli olan hatalardan ders alarak yola devam etmek.Elbetteki bu Turkcell ve Vodafone için geçerli. 3 gyi sadece görüntüklü konuşmaya yoran, hız konusunda ürkek kalan pazarlama faaliyetleri çok fazla başarılı olmaycaktır.Ve Avea...Avea, iyi yönetilemedi, bir çıval inciri berbat etti...

Hiç yorum yok: